احكام كلي حج تمتع
/ مسأله 18 ـ شرايط صحّت حج تمتع عبارتند از:
شرط اول: نيت، يعني از زماني كه ميخواهد به احرام عمرهي تمتع محرم شود، قصد انجام حج تمتع را داشته باشد. در غير اين صورت حج او صحيح نيست.
شرط دوم: مجموع عمره و حج، در ماههاي حج واقع شود.
شرط سوم: حج و عمره، هر دو در يك سال واقع شوند.
شرط چهارم: مجموع عمره و حج براي يك شخص و توسط يك شخص باشد. بنابراين اگر فردي دو نفر را اجير كند كه يكي از آن دو از طرف ميّت حج تمتع بهجا آورد و ديگري عمرهي تمتع، مُجزي نيست.مسأله 19 ـ كسي كه وظيفهاش حج تمتع است نميتواند به اختيار خود و عمداً به حج اِفراد يا قران عدول كند.
مسأله 20 ـ كسي كه وظيفهاش حجّ تمتع است و ميداند كه به علت تنگي وقت نميتواند عمره را تمام كند و حج را درك نمايد، واجب است از حج تمتع به حج اِفراد عدول كند و سپس بعد از تمام كردن اعمال حج، عمرهي مفرده بهجا آورد.
مسأله 21 ـ زني كه بنا دارد حج تمتّع انجام دهد، چنانچه هنگام رسيدن به ميقات، مبتلا به عادت ماهانه باشد، اگر احتمال بدهد تا پيش از ضيق وقت براي احرام حج تمتع، پاك ميشود و ميتواند پس از غسل كردن اعمال عمرةي تمتع را انجام دهد، سپس با احرام حج، وقوف در عرفات را از اول ظهر روز عرفه درك كند، واجب است در ميقات به عمرهي تمتع مُحرم شود، سپس اگر پاك شد و وقت كافي براي انجام اعمال عمره و درك وقوف اختياري در عرفات را داشت، بايد همين كار را بكند، و اگر اتفاقاً پاك نشد يا وقت كافي براي انجام اعمال عمره تا وقت درك وقوف در عرفات را نداشت، بايد با همان احرام عمرهي تمتع عدول كند به حج اِفراد، و پس از آن عمرهي مفرده انجام دهد، و اين عمل او مُجزي از حج تمتع است.
و اگر اطمينان دارد تا وقت احرام براي حج و درك وقوف عرفات پاك نميشود يا اگر پاك شود، وقت كافي براي انجام اعمال عمره تا درك وقوف عرفات را نخواهد داشت، در اين صورت بايد در همان ميقات به قصد ما فىالذّمه و يا حج اِفراد محرم شود، و پس از انجام اعمال حج، عمرهي مفرده بهجا آورد، و عمل وي مجزي از حج تمتع خواهد بود.
ولي اگر هنگام احرام در ميقات پاك بود، سپس در بين راه يا در مكّهي مكرّمه پيش از انجام طواف عمره و نماز آن يا در اثناي طواف پيش از اتمام شوط چهارم، عادت ماهانه برايش عارض شد، و تا وقت انجام اعمال عمره و درك وقوف اختياري عرفه پاك نميشود، در اين صورت، مخيّر است بين اينكه عدول نمايد با همان احرام عمرهي تمتع به حج اِفراد، و پس از انجام حج اِفراد، عمرهي مفرده انجام دهد كه اين عمل او مجزي از حج تمتع است، و بين اينكه طواف عمره و نماز آن را رها كند و با انجام سعي و تقصير از احرام عمره خارج شود، سپس با احرام حج و درك وقوفين و انجام اعمال مِني، در مراجعت به مكه، طواف عمره و نماز آن را ـ پيش از انجام طواف حج و نماز آن و سعي، يا بعد از انجام آنها ـ قضا كند، و اين عمل او نيز مجزي از حج تمتع است و چيز ديگري بر او نيست.
و چنانچه در اثناي طواف، پس از اتمام شوط چهارم، عادت شد، با رهاكردن بقيه طواف و نماز آن، سعي و تقصير را انجام ميدهد و از احرام عمره خارج ميشود، سپس بعد از درك وقوفين و انجام اعمال مِني، در مراجعت به مكه، پس از انجام طواف و نماز آن و سعي يا پيش از انجام آن، طواف عمره و نماز آن را تدارك ميكند، كه اين عمل او مجزي از حج تمتّع است و چيز ديگري بر او نيست.
مسأله 22 ـ تفصيل اعمال و احكام حج، در بخش سوم و در چندين فصل بيان خواهد شد.
کلمات کلیدی مورد جستجو: فیش حج, فیش حج عمره بانک ملی, فروش فیش حج عمره بانک ملی, احکام حج تمتع, آموزش حج تمتع, حج تمتع, خرید فروش تمتع